Analityka internetowa
Nie wystarczy, by Twoja firma była w Internecie. By odnieść sukces, musi w nim być w odpowiedni sposób.
Choć dla większości przedsiębiorców oczywista już stała się konieczność posiadania firmowej strony internetowej, to wciąż nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że skuteczne z biznesowego punktu widzenia funkcjonowanie w Sieci wiąże się z podejmowaniem decyzji, które mają realny wpływ na rozwój firmy, a które wynikają z fachowej wiedzy na temat mechanizmów marketingu internetowego. Czy wpływ ten będzie negatywny czy pozytywny zależy od tego, czy decyzje zapadną na bazie rzetelnej analizy danych płynących z Internetu.
Estetyka w Internecie to za mało!
Strona internetowa firmy to jej wirtualna wizytówka. Tak jak wizytówka klasyczna musi więc być ładna, zwracająca uwagę i zapadająca w pamięci. To jednak nie wszystko!
Trzymający rękę na pulsie nowoczesności przedsiębiorca dobrze wie, że strona internetowa stanowiąca wirtualną wizytówkę jego działalności musi łączyć w sobie estetykę z funkcjonalnością.
Wbrew pozorom to jednak nie wystarczy - sprawny mariaż estetyki z funkcjonalnością często nie przekłada się na biznesowe powodzenie strony. Mimo cieszącego oko stylu i optymalnego kodu strona może wciąż nie spełniać swojej funkcji.
Klienci odwiedzający ją z jakichś powodów szybko ją wyłączają lub nie zadają sobie trudu, by dokładnie ją zwiedzić, a już tym bardziej skorzystać z oferowanych przez nią możliwości.
Strona firmy pełni nie tylko funkcje informacyjne, lecz także marketingowe, np. w postaci zaproszenia do newslettera, albo już te najważniejsze - czysto biznesowe - gdy oferuje możliwość zakupów. Dobra strona internetowa zachęca i przekonuje klienta do interakcji, czynnego zaangażowania się, które z kolei zapewnia firmie zysk - a to długofalowy przez realizację celów marketingowych, a to natychmiastowy poprzez realizację transakcji.
Konwersja - Święty Graal marketingu internetowego
Sama wizyta potencjalnego Klienta na Twojej stronie to za mało! Strona musi spowodować, że zamieni się on (przekonwertuje) w Klienta faktycznego.
Przejście od biernego przeglądania strony do aktywnego zaangażowania klienta nazywamy konwersją.
Funkcjonalność i estetyka są, rzecz jasna, kluczowe i niezbędne. Jednak pierwotny wobec nich cel działania nowoczesnej strony stanowi osiągnięcie jak najwyższego współczynnika konwersji - stosunku liczby odwiedzin, podczas których nastąpiło wspomniane zaangażowanie do ogólnej liczby odwiedzin.
Analityka internetowa - najważniejszy element równania
Ładna i funkcjonalna strona wcale nie musi przekładać się na wysoki współczynnik konwersji. Jeśli design strony nie koresponduje z oczekiwaniami klientów, to choćby był on najpiękniejszy i najoryginalniejszy, nie spełni swojego celu. Porażka wielu stron zorientowanych na pozyskiwanie klientów wiąże się z niekoniecznie uświadomioną tendencją, w wyniku której twórcy stron - zarówno projektanci jak i marketingowcy - oczekują, że to strona wykształci potrzeby i oczekiwania klienta. Tymczasem w Internecie działa to zupełnie w drugą stronę.
Jeśli chcemy wysokiej konwersji, musimy wyjść naprzeciw Klientowi. Za tym gładkim zdaniem kryje się bardzo złożona rzeczywistość, opisana wieloma współczynnikami i jak najbardziej mierzalna. Dzięki dostępnym w Internecie narzędziom analitycznym owe potrzeby i oczekiwania Klienta możemy poznać i w ten sposób dowiedzieć się, dlaczego strona internetowa firmy nie spełnia swojego zadania.
Obsługa tych narzędzi wymaga wiedzy, a także badawczego dystansu, które cechują niezależnego analityka internetowego - specjalistę w dziedzinie nowoczesnego marketingu internetowego.
Zamiana olbrzymiej ilości danych w nową jakość dla Twojego biznesu
Analityk internetowy to profesjonalista, który wie, jak funkcjonuje internetowy marketing i który potrafi dopasować stronę internetową do dynamicznie zmieniających się, mierzalnych realiów rynku.
Działanie strony internetowej, jej popularność, aktywność odwiedzających ją użytkowników - wszystko to opisane jest wieloma liczbami i współczynnikami raportowanymi przez odpowiednie specjalistyczne narzędzia. Orientacja w tym liczbowym gąszczu wydaje się bardzo trudna, a wyciągnięcie merytorycznych wniosków - niemożliwe.
Rzeczywiście, analiza danych związanych z marketingiem internetowym jak każda nowa dziedzina wiedzy wymaga doświadczenia, umiejętności i czasu poświęconego na naukę. Jest to specjalizacja pokrywająca się z projektowaniem stron, ale daleko poza nie wykraczająca. Samo projektowanie zajmuje służebną pozycję wobec analizy.
To do analityka należy wskazanie słabych punktów designu strony, nie tyle z estetycznego, co pragmatycznego punktu widzenia. Bo czasem złe ulokowanie przycisku ‘Zarejestruj się’ może znacząco obniżyć współczynnik konwersji.
Informacje o słabych i mocnych punktach strony zawarte są w oceanie liczb, którymi zajmuje się analityki internetowy. Z tego pozornego chaosu potrafi on wyłowić bezcenne wskazówki, które okazują się kluczowe dla poprawienia skuteczności strony internetowej w pozyskiwaniu użytkowników i zdobywaniu klientów.